En guide för dig som ska köpa motionscykel

En motionscykel är ett av de allra bästa träningsredskapen du kan skaffa till ditt hem, av flera anledningar:

  • Du kan själv justera nivån och intensiteten på en motionscykel, vilket gör att denna cykel passar alla, oavsett nuvarande kondition.
  • Motionscyklar är gjorda för att minska belastningen på dina leder, vilket annars är ett vanligt problem när det gäller andra träningsredskap.
  • Motionscyklar erbjuder en riktigt bra träning för alla fitnessnivåer och minimerar samtidigt belastningen på lederna.
  • Cyklarna är i regel justerbara, så att de kan ställas in specifikt för den person som ska använda cykeln, vilket gör att de i regel är mycket bekväma vid användning.
  • Motionscyklar kan användas för både lågintensiv och högintensiv träning, beroende på vad ditt syfte med träningen är. Cykeln kan även användas för uppvärmning innan andra typer av träning.
  • För att göra saken ännu bättre är motionscyklar även små till storleken, vilket gör att de inte tar så mycket plats där hemma, och därför är mycket lättplacerade.

>> Köp en bra motioncykel här – stort sortiment – fraktfri leverans

Vad ska man tänka på när man ska köpa en motioncykel?
De saker du alltid ska titta lite extra på när du ska köpa detta är:

  • Bromssystemet
  • Storleken (framför allt viktigt om ett stort och högt motstånd när du cyklar är viktigt för dig)
  • Komforten när du sitter på cykeln
  • Samt displayen och vad den visar.

Motionscykel är ett bra träningsredskap

Du bör även känna efter, eller läsa recensioner kring, hur robust cykeln är. Tänk på att den måste klara av att bära upp hela dig, även när du rör dig och svänger på dig mycket snabbt. En vek cykel går därför bort!

Det finns cyklar med många olika funktioner, motstånd och andra finesser. Fundera därför på vilka funktioner du vill ha och hur mycket du kommer att använda cykeln innan du börjar leta efter en cykel. Detta gör att letandet går snabbare och blir mer effektivt.

Motionscykel

Vanliga funktioner som många efterfrågar är bland annat:
– Att cyklat avstånd visas
– Att hastigheten man cyklat i visas
– Att antalet förbrända kalorier visas
– Att tiden man cyklat visas
– Funktion för puls och / eller hjärtfrekvens
– Förprogrammerade träningsprogram av olika slag
– Att din motionscykel är justerbar på olika sätt

Du kan därför börja med att fundera på om du behöver någon av dessa, alternativt inte är i behov av någon av dessa, och efter detta även börja titta på vilka andra alternativ som finns, om du har lite mer ovanliga önskemål. Med tiden utvecklas allt mer avancerade cyklar, så oavsett vad du är ute efter, bör något lämpligt finnas på marknaden vid det här laget. Det finns även jättedyra cyklar med mycket avancerade datorer och statistikprogram, men detta är i regel inte något som normalanvändaren är i behov av.

Tänk på!
En motionscykel är ett jättebra sätt att träna, förutsatt att man gör det ofta och regelbundet, samt på rätt sätt. Ta dig därför tiden att läsa igenom instruktionerna ordentligt och sätta ihop ett bra träningsprogram för att få ut max av din nya cykel. Läs mer om fördelar och nackdelar med en motionscykel här.

Fördelar med att cykla

Allt fler svenskar cyklar idag, vilket är bra både för oss själva och för miljön. Vi tycker därför att ännu fler borde börja cykla, med tanke på de fördelar detta medför för dig själv, din egen hälsa, din ekonomi och miljön. Men vilka är dessa fördelar? Jo:

  • Istället för att lägga pengar på bränsle som bensin eller liknande för att ta dig runt använder du dig av din egen energi. Du tränar med andra ord samtidigt som du tar dig från en plats till en annan. Därmed sparar du pengar och kommer i bättre form på en och samma gång! Exakt hur mycket pengar man kan spara genom att cykla istället för att ta bil eller buss beror förstås på de nuvarande transportkostnaderna.
  • Det är mer klimatsmart, eftersom cyklar inte bidrar med några som helst avgaser. Så har du bytt från egen bil till buss för att värna om miljön, kan det nu vara dags att byta till cykel istället, för det är ännu mer klimatsmart än en buss eller andra allmänna färdmedel!
  • Cykling är en träningsform som passar alla, oavsett vilken kondition man har idag. Samtidigt är det ett bra sätt att öva upp konditionen på och om man vill det, och vill man träna riktigt ordentligt är även det möjligt med en cykel, samtidigt som cykling är lätt för den som inte direkt är i form.
  • Att cykla är skonsamt för kroppen, dess leder, dina knän och andra kroppsdelar som annars kan ta stryk under andra träningsformer. När man t.ex. löper på asfalt är detta förvisso något som bränner många kalorier, men det gör även att kroppen tar stryk. Så är det dock inte när man cyklar, för då bränner man många kalorier samtidigt som kroppen skonas. Framför allt överviktiga personer gör därför klokt i att välja denna skonsamma motionsform om man inte tränat på ett tag, för att undvika skador i början.
  • Hela kroppen sätts i motion när man cyklar, åtminstone om man gör det på en vanlig cykel och inte en motionscykel, så flera stora muskelgrupper i kroppen aktiveras när man gör det. Framför allt är det lårens framsidor och sätesmusklerna som sätts på prov, och detta är bra eftersom stora muskelgrupper som aktiveras bränner många kalorier.
  • Det finns väldigt många bra träningsprogram att hitta väldigt lätt för just cyklar. Har du ingen aning om hur du tränar på ett optimalt sätt rekommenderar vi därför att du försöker leta upp några sådana när du ska sätta igång och träna.
  • Så väl din syreupptagningsförmåga förbättras, din hjärtmuskulatur stärks och risken för att drabbas av olika hjärt- och kärlsjukdomar minskar om du cyklar regelbundet.

Skillnad mellan spinningcykel och motionscykel
Många som inte är så insatta i träningsredskap tror att spinningcyklar och motionscyklar är samma sak, men så är det faktiskt inte. Givetvis finns det stora likheter dessa cyklar emellan men skillnaderna dem emellan är också avsevärda. Om du ska köpa en cykel att träna med är det viktigt att du är medveten om dessa skillnader, för att du ska kunna välja den cykel som passar just dig och dina behov bäst. Vad är då skillnaderna mellan en spinningcykel och en motionscykel? Jo:

  • För det första kostar en spinningcykel betydligt mer än en motionscykel, så de flesta svenskar som köper en cykel att motionera med köper en motionscykel bara av den anledningen.
  • Anledningen till att spinningcyklar kostar mer är dock att mer möda och material lagts ned på att tillverka dem, så i regel håller en spinningcykel bättre kvalitet än en motionscykel. Samtidigt brukar spinningcyklar med anledning av detta vara både tyngre och mer stabila än motionscyklar, då det är tänkt att man ska ”ta i” mer under ett spinningpass än under ett träningspass i lugn takt med en vanligt motionscykel.
  • Man skulle kunna likna en spinningcykel med en professionell tävlingscykel och en motionscykel med en vanlig cykel, som de flesta av oss nog någon gång cyklat med i vardagen. Spinningcyklar passar därför främst dem som tränar väldigt hårt och intensivt med cykeln. Dock kan de vara allt för tuffa för vardagsmotionären, och en vardagsmotionär, dvs. de flesta av oss, behöver faktiskt inte en så påkostad variant som dessa cyklar faktiskt är.
  • Vill man cykla på ett så trovärdigt vis som möjligt, dvs. på ett sätt som påminner om när man cyklar ute i terräng är en spinningcykel bättre eftersom den på ett bättre sätt kan simulera uppförsbackar, motlut och liknande.
  • Många spinningcyklar har dessutom betydligt fler olika inställningar än vad motionscyklar har, vilket gör att man bland annat kan ställa in sadel, olika träningsprogram, motstånd och mycket annat som kan vara bra under träningspasset på ett mer individanpassat sätt på spinningcyklarna. Dock har de flesta motionscyklar också samma sorts inställningar, de har bara inte lika många av dem!

Så förbereder du dig inför ett cykellopp

Om du ska delta i ett cykellopp, kanske för allra första gången, är det fullt förståeligt om du är lite nervös. Cykellopp är trots allt mycket krävande, även för den som deltagit i dem förr, men är man nybörjare på det hela vet man kanske inte riktigt vad man ska förvänta sig heller. Här kommer därför några tips gällande hur man egentligen bör förbereda sig om man vet att man kommer eller vill delta i ett cykellopp:

  • Träna på den sträcka som du ska cykla under loppet
    Detta låter kanske självklart men det händer faktiskt förvånansvärt ofta att folk som ska köra ett medeldistanslopp tror att det räcker med att köra korta sprintspurter med cykeln och på så vis träna. Så är det dock inte, utan ska du köra ett medeldistanslopp är det en sådan distans du bör köra varje gång du tränar helst, och det samma gäller förstås för längre distanser och så vidare.

  • Träna så ofta och länge du kan
    För varje träningspass gör ju någon slags nytta! Minst 4 timmar i veckan rekommenderas för att du verkligen ska bli bättre, så ha detta som ett minimum, men träna gärna mer om du kan.

  • Ju tidigare du kan börja träna upp din kondition, desto bättre
    De som verkligen tar sina cykellopp börjar förbereda sig ett par, tre månader innan det är dags för loppet, så detta kan vara en bra riktlinje att ha med i bakhuvudet. Är du i väldigt bra form redan kan du börja lite närmare inpå loppet, men de flesta hobbymotionärer bör alltså börja 8 till 12 veckor innan loppet! Ju tidigare du börjar förbereda dig, desto större möjligheter har du ju trots allt att förbättra konditionen, tekniken eller vad det nog kan vara.
  • Om du aldrig deltagit i ett lopp tidigare kan det vara bra att börja träna ännu tidigare
    Att delta i ett lopp är nämligen inte alls samma sak som är cykla lite för sig själv, och många som inte deltagit i cykellopp förr blir väldigt överraskade över hur svårt detta faktiskt är när de gör det för första gången. Så vet du att det är första gången för dig, var beredd på att det kommer att vara tufft, och börja förbereda dig därefter!
  • Om möjligt, träna i en liknande terräng som loppet kommer att äga rum i
    Detta går naturligtvis inte alltid, men är det så att det går, är det att rekommendera, för då kommer du att träna under omständigheter som liknar det verkliga loppet så mycket som möjligt. Vet du inte hur terrängen ser ut, börja med att ta reda på detta och försök sedan hitta ett område som liknar detta område i din närhet.
  • Träna dock inte för hårt
    Då ökar nämligen risken för skador av olika slag. Kroppen måste hinna återhämta sig emellan träningspassen, så fast du kanske är ivrig att komma i form, överdriv inte!
  • Glöm inte målet med din träning
    Det är nämligen att kunna hålla en jämn takt under en längre tid, för det är just det man behöver göra under ett cykellopp. Det kommer därför inte att gå för sig att börja köra väldigt långsamt mot slutet, vilket man förstås kan göra om man bara cyklar för skojs skull. För att inte glömma bort detta kan det vara en bra ide att hålla koll på vilken takt man håller under träningen.
  • Testa olika sorters sportnäring innan loppet
    Så att du helt säkert kommer att ha tillräckligt med sportnäring under loppet, som du dessutom gillar. Allt från energigels, frukt, energibars och allt möjligt annat är värt att testa, för att se vad som ger dig mest energi!
  • Se till att äta ordentligt med kolhydrater kvällen innan loppet
    Man skulle kunna göra detta innan loppet med, samma dag, men gör man det, känner man sig ofta väldigt tung, vilket förstås inte är helt optimalt. Istället rekommenderar vi därför att man gör detta kvällen innan, då kolhydrater ger dig ordentligt med bränsle i kroppen, vilket behövs under ett lopp, så klart.

Cykellopp i Sverige

För dig som gillar att delta i cykellopp är den goda nyheten att det anordnas många cykellopp i Sverige varje år. Den dåliga nyheten är dock att det kan vara svårt att hitta information om alla dessa lopp, så det händer faktiskt relativt ofta att cyklister som skulle vilja delta i dem missar dem bara på grund av detta. Om du också letar efter information om olika cykellopp kan vi dock tipsa om att du genom att följa olika cykelrelaterade sajter, som har kalendrar på dem, ofta kan hitta information om alla cykellopp som organiseras. Du kan leta upp cykelrelaterade nätsajter som har denna sorts kalendrar med hjälp av olika sökmotorer, som Google exempelvis, men tänk på att det kan vara bra att hålla koll på flera av dessa sajter, då de är olika bra, så det är inte säkert att alla kalendrar innehåller information om alla cykellopp i landet. Håller du koll på flera olika sajter ökar därför chanserna för att du inte missar något.

Några exempel på populära cykellopp
Några av de mest populära cykelloppen, som lockar allra flest deltagare kan vi dock lista redan här:

  • Vätternrundan, som är 300 km långt, och körs runt Vättern.
  • Tjejvättern, som är en kortare variant av Vätternrundan med sina ”ynka” 100 km. Endast för tjejer, vilket även hörs på namnet.
  • Halvvättern, en annan variant av den klassiska Vätternrundan. Är halva vägen av Vätternrundan, dvs. 150 km lång.
  • Vänern runt, som istället för att köras runt den näst största sjön i Sverige (Vättern, se ovan), körs runt den allra största sjön i landet istället. Är därför 580 km långt.
  • Trollatrampet, i Skåne, som är 30 km långt.
  • Skandisloppet, som körs i Uppsala, också 30 km långt.
  • Lidingöloppet MTB, 60 km långt.
  • MalmöGirot, som är 100 km långt.
  • Cykelvasan mellan Sälen och Mora, 90 km långt.
  • Kävlingetrampet i Furulund, 70 km långt.
  • Mälaren Runt, med start och slut i Barkarby, 340 km långt.
  • Stadiongirot, som kan vara antingen 24 eller 48 km långt och både börjar och slutar på Stockholms Stadion.

Dock finns det även många andra cykellopp som sagt, så hittar du inget som passar i listan ovan, bör du fortsätta leta, för det finns även många lokala och mindre kända cykellopp numera.
Gillar du att cykla bör du inte vara rädd för att delta i ett cykellopp, även om du kanske aldrig gjort det förr. Det kan dock vara en bra ide för att träna lite, för att få upp konditionen och cykelvanan lite, men både vanliga motionärer och elitcyklister är faktiskt välkomna till dessa lopp!