Hur ofta ska man motionscykla?

Om du bestämt dig för att skaffa en motionscykel och använda detta som motionsform, så har du gjort ett bra val. Motionscyklar är nämligen ett mycket effektivt sätt att träna upp sin kondition på ett skonsamt och säkert sätt, samt öka fettförbränningen, syreupptagningsförmågan, hjärtats styra, och har även en hel del andra fördelar.

En sak som många dock känner sig osäkra på är: Hur ofta ska man motionscykla?

Detta beror helt och hållet på vilka resultat du vill uppnå och hur snabbt, samt vilka dina mål med träningen är. De flesta som t.ex. har ett specifikt mål med sin träning väljer dock att sätta ihop ett träningsprogram för motionscykling, eller be ett proffs, som t.ex. en personlig tränare, göra detta åt dig.

>> Köp en bra motioncykel här – stort sortiment – fraktfri leverans

Vanliga träningsprogram för motionscykling är bland annat:
Att börja med lite mindre träningspass i början, för att sedan successivt öka mängden med tiden. 45 minuter varannan dag är t.ex. ett vanligt träningsprogram för totala nybörjare. Detta ökas sedan vanligtvis till 1 timme per gång, 1 timme och en kvar, en och en halv timme och så vidare. Man kan även öka antal träningspass per vecka om man föredrar det.

Mer vältränade personer och personer som redan motionscyklat en hel del, brukar dock sätta upp lite hårdare träningsprogram.

Eftersom motionscyklar ofta har kaloriräknare, som anger hur många kalorier du förbränt under träningspasset, sätter många upp träningsprogram baserade på antal kalorier man vill förbränna. Detta är också en möjlighet, om du föredrar detta. Även här gäller det dock att inte sätta upp för höga mål.

Tänk på!
Du bör aldrig cykla mer än 6 gånger per vecka, då detta sliter på kroppen för mycket. Du måste ge din kropp en chans att vila också. Hur länge och hur ofta du bör cykla beror även på vilket motstånd du har när du cyklar, dvs. hur jobbig träningen är.