Meny Stäng

Förbättra din kondition med hjälp av aktiviteter

Förbättra din kondition

Sommaren har lidit mot slut och nu är hösten på god väg. Har du som så många andra unnat dig en massa gott under sommaren och insett att träning och fysisk aktivitet tog semester? Det är lätt hänt, och när sommaren lagt sig suktar allt fler efter att åter komma igång med att röra på sig. Men, så var det ju detta med konditionen. Snörade du på dig skorna och gav dig ut på en promenad eller en joggingrunda och insåg rätt så snabbt att konditionen fortsatt är på ledighet? Då är det dags att förbättra din kondition! Det finns många tips och knep för att förbättra din kondition, och det går rätt snabbt innan man ser resultat.

Kroppens förmåga att ta upp syre

Kroppens förmåga att ta upp syre

Kondition, även vanligt kallat för syreupptagningsförmåga, är kroppens mått på hur god förmåga den har att ta tillvara på och tillgodogöra sig syre under aktivitet. En god kondition är ett mått på en kropp som har en god förmåga att nyttja syret på ett effektivt sätt så att kroppen orkar arbeta allt mer långvarigt. När vi blir stillasittandes är det lätt att konditionen dalar, men det är faktiskt ganska lätt att åtgärda detta. Men hur förbättrar man egentligen sin kondition, och hur lång tid tar det innan man ser resultat? För att få ökad kondition måste vi, som allt annat, öva upp vår förmåga att ta upp syre. Detta gör vi genom att utsätta oss för träning som gör att vi får upp ett flås. Genom att få upp ett flås och att utöva en aktivitet som höjer pulsen ökar kroppens behov av allt mer syre och vårt hjärta behöver jobba allt hårdare. Det är i detta som kroppen övas upp på att uppta och nyttja syre. Ju mer vi övar på kroppens förmåga att uppta och nyttja syre, desto bättre kondition kommer vi att få.

Fysisk aktivitet tränar hjärtat

Fysisk aktivitet tränar hjärtat

Vad kan man då göra för att förbättra sin kondition? Vi måste få upp vår puls och få hjärtat att jobba allt snabbare och detta gör vi med hjälp av fysisk aktivitet. Raskare promenader, joggingrundor, löpning, cykling, simning och styrketräning är några aktiviteter som tränar vår kondition. Även andra fysiska aktiviteter som padel, tennis, klättring och badminton är också det aktiviteter som bidrar till en godare kondition. All form av fysisk aktivitet där vi rör på oss och där vi får upp vår puls gör att kroppens syreupptagningsförmåga kommer att sättas på prov, utvecklas och vår kondition kommer att förbättras över tid. Men hur lång tid tar det innan vi ser resultat? Beroende på intensiteten, hur ofta vi är fysiskt aktiva och även arvsanlag ligger till grund för hur fort vi kommer att se resultat men i regel tar det cirka fyra till sex veckor innan du märker en skillnad.