Meny Stäng

Fördelar med att träna boxning

träna boxning

Att träna boxning har massor av fördelar oavsett om du tränar för att tävla, eller om boxningen bara är ett komplement till din övriga träning. Det här är en typ av träning som både låter dig träna kondition, styrka och smidighet på samma gång. Du låter dessutom stora delar av kroppen arbeta samtidigt, förutsatt att du går in ordentligt för din träning.

Perfekt för den som är ute efter viktminskning

Den som vill gå ner i vikt bör förstås träna regelbundet, men vilken typ av träning är egentligen bäst? Det finns förstås en rad tänkbara alternativ, men boxningsträning är definitivt en mycket effektiv variant. Boxning används numera ofta inom fitnessträning, och det beror förstås på att det är ett bra sätt att träna nästan hela kroppen, komma upp i puls, öva upp smidigheten och dessutom bränna massor av kalorier samtidigt som man har roligt. Boxning är nämligen just det; väldigt roligt.

Boxning används numera ofta inom fitnessträning

Bra för hjärtat

Boxning är ett utmärkt sätt att träna cardio. Det här är förstås en fantastiskt effektiv konditionsträning, men det är även väldigt nyttigt för både kärl och hjärta. Blodflödet i din kropp tilltar när du tränar boxning, vilket ger positiva hälsoeffekter.

Balans och koordination

Det är faktiskt ganska svårt att hitta en annan idrott som ger så omfattande träning och som erbjuder så många fördelar. Boxning hjälper dig att få bättre kondition och det hjälper dig även att få en slank och vältränad kropp. Dessutom är det bra för hjärtat att du tränar. Det slutar dock inte där. Boxningen hjälper dig även att träna upp din balans. Det beror på att du ofta står på ett ben, och samtidigt rör övriga delar av kroppen, men även på att du får öva på olika positioner och rörelser. Även din koordinationsförmåga övas upp när du tränar på det här sättet.

Möjligt att träna både ensam och med vänner

Möjligt att träna både ensam och med vänner

En klar fördel med boxning är att det går att träna och på samma gång få social kontakt med andra. Ofta sparras du mot en partner, något som ofta gör det hela ännu roligare. För den som vill få in några extra pass i veckan går det även att träna på hemmaplan, med en säck som redskap. Det kanske inte är lika roligt, men det är ett ypperligt komplement för den som vill putsa lite på tekniken eller helt enkelt bara se till att förbränna lite fler kalorier en dag.